Синдромът на Карпалния тунел – разпространен проблем при „седящите“ професии

Ако сте като повечето хора в днешно време и имате „седяща“ работа или прекарвате много време пред компютъра, тогава ръцете ви неизбежно биват подложени на голям стрес. Болка, слабост и изтръпване в пръстите и китките на ръцете ни дават знак, че нещо не е наред. Синдромът на карпалния тунел представлява притискане на средния (медианнния) нерв при преминаването му през карпалния канал в китката. Синдромът на карпалния тунел се характеризира с болки и изтръпване в китките и пръстите на ръцете, като най-често сутрин изтръпването е по-осезаемо.

Причини и симптоми

Заболяването се развива постепенно – първо се усеща лека болка, след това изтръпване и дискомфорт в самата става. Ако работите на компютър дълго време без прекъсвания, тогава настъпва застой на кръвта, усещане за парене в ръката и болката не спира дори след края на работния ден. С течение на времето сухожилията се удебеляват, възпаляват и притискат нерва, причинявайки болка, която се разпространява към пръстите и китката.

След като на проблема не бъде обърнато внимание, тялото започва да прави опити само да си помогне и започва да образува течност, която се натрупва между хрущялите, като нейната основна задача е да отмие възпалените клетки. Ако и на този етап не обърнем внимание и продължим по старо му, тогава протича обратният процес – възпалените клетки се натрупват, а ставите започват да се подуват, особено през нощта. Ако чувствате болка в ръцете си през нощта, значи е време да действате. В ранен стадий на заболяването ситуацията може да бъде коригирана у дома, но в напреднал – често се стига до операция.

Как да се предотврати развитието на Синдрома на карпалния тунел

За да се предотврати развитието на болестта, ще помогнат специални упражнения, които трябва да се изпълняват най-малко 10 пъти на ден:

  1. Стискайте здраво ръцете си в юмруци.
  2. Стиснете юмруци и направете няколко въртеливи движения с китките си наляво и надясно.
  3. Докоснете дланите си една в друга, разперете лактите си настрани, изправете раменете си и спуснете дланите възможно най-ниско, без да нарушавате позицията на лактите си.
  4. Вземете малка топка, стиснете я едновременно с всички пръсти на лявата си ръка, след това с всеки пръст последователно и между дланите. Вземете топката с дясната си ръка и направете същото. Накрая повторете всички стъпки без топката.
  5. Изпънете ръцете си пред себе си. С лявата длан създайте съпротива за дясната длан, опитвайки се да изправите последната. Повторете същите стъпки с дясната длан, създавайки съпротива за нея с лявата.

Струва си да преосмислите работното си място, тъй като има някои съвременни джаджи, които са по-малко вредни:

  • подложка под мишката;
  • ергономична клавиатура;
  • вертикална компютърна мишка;
  • тракбол;
  • графичен таблет;
  • тъчпад.

Какво да направите, ако сухожилията ви са вече възпалени

В този случай следните процедури ще бъдат от помощ:

1. Горещи вани. Напълнете малък съд с почти гореща вода, стиснете ръцете в юмруци и бавно ги потопете във водата като въртите китките си наляво и надясно за около десет минути. След това увийте ръцете си с кърпа, за да възвърнат естествената си температура постепенно.

2. Затоплящ компрес. Навлажнете марля с лек алкохолен разтвор, увийте китките си с нея и оставете компреса за една нощ.

3. Масаж. Необходимо е да се масажира не само областта, където се усеща болката, но и цялата ръка – от върховете на пръстите до предмишницата.

За стационарно лечение специалистите обикновено предлагат отстраняване на излишната течност чрез пункция или предписване на лекарства в случай на увреждане на хрущяла. Ако подозирате, че страдате от Синдром на карпалния тунел, определено трябва да се консултирате с лекар, само специалист ще може да предпише подходящото лечение във вашия конкретен случай.

*Лечебната гимнастика Актив Ситинг също повлиява болките и изтръпванията в ръцете, причинени от Синдром на карпалния тунел.


Източник: www.econet.ru

Сподели статията:

Share on facebook
Facebook
Share on pinterest
Pinterest
Share on linkedin
LinkedIn

1 Коментар

  • Людмила Попова
    05.10.2021

    Непрекъснато пускате полезни неща. Браво! Само дето се изложихте с книгата, цял месец я чакам!?

    Reply

Вашият коментар

Съдържание на статията

Получавай най-новите статии и безплатни тренировки от нас.

Този сайт използва "бисквитки", за да подобри предлаганите услуги.