Какво представлява Надбъбречната умора и как да я преодолеем?

Знаете ли, че хроничният стрес може да повлияе на способността на тялото да се възстанови от физическа, психическа или емоционална умора? Това вероятно е причината много хора да са се сблъсквали с надбъбречната умора или още наречена – синдром на изтощените надбъбречни жлези, в определен период от живота си.

Тъй като надбъбречните жлези влияят на много части на тялото, симптомите на надбъбречната умора могат да имитират редица нарушения и не винаги са лесно разпознаваеми. Някои от най-често срещаните симптоми са слаба памет, автоимунно заболяване, инсулинова чувствителност, кожни проблеми, косопад, слаб имунитет, понижено настроение и проблеми със съня. Както виждате, основният проблем при разпознаването или диагностицирането на надбъбречната умора е невъзможността да се разграничат нейните симптоми и модели от други нарушения. Параметрите за това състояние са неспецифични, което, за съжаление, води до много противоречия около тази тема.

НАДБЪБРЕЧНИТЕ ЖЛЕЗИ

Надбъбречните жлези са две малки жлези, които се намират на върха на бъбреците. Тяхната роля е да помогнат на организма да се справи със стреса и да оцелее, буквално. Надбъбречните жлези произвеждат над 50 вида хормони. Тези хормони съставляват три основни класа – глюкокортикоиди, минералкортикоиди и андрогени.

Най-важният глюкокортикоид е кортизолът. Когато нивото му се понижи, тялото не успява да се справи със стреса и изпада в надбъбречна умора, състояние, което някои експерти наричат синдром на изтощените надбъбречни жлези.

ПРИЧИНИ

Надбъбречната умора е състояние, при което тялото и надбъбречните жлези не могат да бъдат в крак с огромното количество ежедневен стрес, който много хора изпитват. Понякога, объркана като автоимунно състояние, надбъбречната умора може да имитира някои симптоми на други често срещани заболявания.

Епизод на остър стрес или продължителен период на стрес може да доведе до пренатоварване и неефективност на надбъбречните жлези, а след това и неправилно освобождаване на хормона на стреса – кортизол. Причини за това могат да бъдат:

  • Стресови преживявания като смърт на любим човек, развод или операция
  • Излагане на токсини от околната среда и замърсяване
  • Продължителен стрес поради финансови затруднения, лоши отношения или работна среда и други условия, които водят до чувство на безпомощност
  • Негативно мислене и емоционална травма
  • Липса на сън
  • Лоша диета и липса на физически упражнения
  • Хранителни алергии
  • Травмиращи събития в детството
  • Ревматоиден артрит
  • Диабет / нарушени нива на глюкоза
  • Прекаляване с кофеина
  • Депресия и други емоционални нарушения

СИМПТОМИ

Какво се случва, когато надбъбречните жлези спрат да произвеждат хормони ефективно? Всяка телесна функция е засегната!

Симптомите на надбъбречна умора включват:

  • Автоимунни състояния
  • Хронична умора
  • Отслабена памет
  • Косопад
  • Хормонален дисбаланс
  • Инсулинова резистентност
  • Замаяност
  • Намалено сексуално желание
  • Лошо настроение и раздразнителност
  • Депресия
  • Мускулна или костна загуба
  • Кожни неразположения
  • Нарушения на съня / сънна апнея
  • Качване на тегло
  • Силен апетит към сладка и солена храна
  • Загуба на апетит

Както можете да видите, има редица симптоми, които могат да бъдат свързани с други основни заболявания. Имайте предвид, че всички тези симптоми са конкретни здравословни състояния, които си имат собствени протоколи и синдромът на надбъбречните жлези е само още един допълнителен фактор за тях, а не основен.

ВРЪЗКАТА МЕЖДУ НАДБЪБРЕЧНИТЕ ЖЛЕЗИ, ЯЙЧНИЦИТЕ И ЩИТОВИДНАТА ЖЛЕЗА

Съществува силна взаимовръзка между системите на  надбъбречните жлезияйчниците и щитовидната жлеза, които е добре да имаме предвид, тъй като тези три органа са взаимо зависими един от друг, за да работят оптимално. Балансирането на тяхното взаимодействие е особено важно, ако искаме да се чувстваме добре.

Важно е да се знае, че приемът на медикаменти за щитовидна жлеза променя една от функциите й, което често бива последвано от промени във функците на яйчниците и надбъбречните жлези.

При прием на хормон за щитовидната жлеза не е необичайно да се наблюдават съпътстващи менструални нередности, хормонален дисбаланс, симптоматика за намалена функция на щитовидна жлеза, без реално да е видима в кръвната картина, намалена способност за справяне със стреса и т.н.

Хормоналният баланс в организма ни е общ и когато един от хормоните е в дисбаланс, е трудно за останалите хормони да работят оптимално. А когато са налични и изтощени надбъбречни жлези, това може да компроментира фините настройки на инсулина, прогестерона, естрогена и тестостерона. Затова и при хормонален дисбаланс, при който и да е от тези хормони, е добра идея да се работи паралелно и за балансиране на надбъбречните жлези.

КАК ДА СЕ СПРАВИМ С ПРОБЛЕМА ПО ЕСТЕСТВЕН НАЧИН?

Естественото лечение на надбъбречната умора включва:

  • намаляване на стреса върху тялото и ума
  • елиминиране на токсините
  • положителна нагласа
  • приемане на здравословни храни и добавки

Ако се чудите как да помогнете на надбъбречните си жлези, то отговорът е много по-близък, отколкото си мислите – класическата здравословна диета, която помага в борбата с основните проблеми, причиняващи редица състояния.

1.Храна

Във всеки случай на възстановяване на надбъбречната жлеза, храната е огромен фактор. Има редица храни, които са полезни за нея, но първо, трябва да премахнете тези, които са вредни.

Храните, които трябва да се избягват, включват:

Кофеин: в прекомерни количества може да попречи на цикъла на сън и да затрудни възстановяването на надбъбречните ви жлези. Хубаво е приемът му да се сведе до минимум – по едно кафе на ден.

Захар и изкуствени подсладители: избягвайте бялата рафинирана захар, заменете я със суров мед или стевия като алтернатива и винаги умерено използвайте подсладители от всякакъв вид.

Въглехидрати: не всички въглехидрати са лоши за нас, но възпалението, което могат да причинят, е особено сериозно, когато става въпрос за надбъбречна умора. Много хора изпитват неутолим глад за нездравословни въглехидрати, когато са стресирани, а това допълнително натоварва надбъбречните жлези. Ако сте преуморени и стресирани, избягвайте глутеновите и нишестените въглехидрати, за да видите дали това може да регулира умората и нивата на енергия.

Преработени храни: те имат много консерванти и оцветители, които трудно се усвояват и влияят зле на енергийното състояние и храносмилателния процес.

Преработено месо: избягвайте преработените меса, всякакви купени салами, суджуци и кайми. Хапвайте птиче месо и риба, и колкото се може по-рядко червено месо.

Хидрогенирани масла: растителните масла като соево, рапично и царевично са силно възпалителни и могат да доведат до възпаление на надбъбречните жлези. Опитайте се да използвате само полезни мазнини като кокосово масло, зехтин, авокадо и органично масло.

След като премахнем всички вредни храни, добавяме храни, богати на хранителни вещества, които са лесни за храносмилане и имат лечебни качества.

Храните, които да добавите към диетата си, включват:

  • Кокосово масло / Кокосово мляко / Кокосови орехи
  • Маслини / Зехтин
  • Авокадо
  • Кръстоцветни зеленчуци (карфиол, броколи, брюкселско зеле и др.)
  • Мазна риба
  • Пилешко и пуешко месо
  • Костен бульон
  • Ядки, като орехи и бадеми
  • Семена – тиквено, чиа и лен
  • Водорасли / Спирулина
  • Келтска или хималайска сол
  • Ферментирали храни, богати на пробиотици

Тези храни помагат за преодоляване на надбъбречната умора, тъй като са изключително богати на хранителни вещества, имат ниско съдържание на захар и имат здравословни мазнини и фибри.

2. Добавки, билки и етерични масла

Ролята на добавките и билките е да гарантират, че получавате нужните витамини и минерали, които са от огромно значение за здравето и функцията на надбъбречните жлези.

Адаптогените са група растителни съставки, които подобряват здравето на надбъбречната жлеза. Спомагат реакцията на тялото спрямо стреса и повишават способността му да се справя с безпокойството и умората. Тази група растения адаптират функциите си спрямо нуждите на организма и е нужно постоянство и последователност при използването им. Те също така осигуряват повече енергия на клетките и спомагат за премахването на странични токсични продукти от тях, което пък от своя страна позволява на тялото да използва кислорода по-ефективно.

Такива билки са:

  • Мака
  • Ашваганда
  • Жен-шен
  • Родиола
  • Босилек

Хранителни добавки при надбъбречна умора:

  • Витамин B комплекс: авокадо, ядки и семена, бобови и пълнозърнести храни
  • Пробиотици и пребиотици: диво ферментирали храни, кефир
  • Витамин C: цитруси, зеленолистни, кръстоцветни
  • Витамин D
  • Селен: бразилски орех, чиа семена, спанак
  • Магнезий: спанак, ядки и семена, авокадо, смокини, какао
  • Колаген: костен бульон
  • Омега-3: черен дроб от треска, сьомга

Етерични масла:

Масло от лавандула: има успокояващ ефект, който намалява нивата на стреса, осигурява качествен сън, понижава нивата на кортизола.

Масло от розмарин: намалява окислителния стрес върху клетките; в комбинация с маслото от лавандула има балансиращ ефект върху настроението и емоциите, които често се колебаят в крайности поради небалансирани хормони.

3.Стрес

Последната и най-важна стъпка за възстановяване на функцията на надбъбречните жлези е и най-подценяваната.

Така че, осигурете си качествен сън, защото сънят е мощен лечител, опитайте да изключите факторите, които ви носят стрес, ограничете социалните медии и времето, прекарвано пред устройства като телефони, компютри и телевизори, премахнете токсичните връзки и занимания, прекарвайте повече време с приятели и с хора, които ги е грижа за вас, правете неща, които ви доставят удоволствие всеки ден по нещо мъничко, и се движете много!

Нека бъдем реалисти – телата ни могат да се самолекуват. Думите, които казваме, оказват огромно влияние върху нашата психика, тяло и способността ни да се самолекуваме. Независимо каква храна и какви добавки приемаме, нашето вътрешно състояние е най-важно!

Така че, бъдете добри към себе си, говорете добро за себе си и останалите, избирайте да сте в компанията на позитивни хора.

Източник: www.zdravei.org

Сподели статията:

Share on facebook
Facebook
Share on pinterest
Pinterest
Share on linkedin
LinkedIn

Вашият коментар

Съдържание на статията

Получавай най-новите статии и безплатни тренировки от нас.

Този сайт използва "бисквитки", за да подобри предлаганите услуги.