Метаболитен синдром: Какво да направите в случай на метаболитни нарушения?

Развитието на метаболитния синдром се влияе от генетично предразположение, възраст, начин на хранене, начин на живот и физическа активност. Ако някой от семейството ви има склонност да натрупва мазнини в областта на талията, тогава трябва да се вземат сериозни мерки за предотвратяване на риска от развитие на тази болест.

Масов проблем в днешно време е метаболитният синдром, който предполага нарушение на метаболитните процеси, наличие на наднормено тегло, отлагане на излишни мазнини или натрупване на вода в подкожната тъкан. Също включва и метаболитни нарушения в костите, а именно недостиг на калций, фосфор, и съответно развитие на остеопороза. Често този синдром е предшественик на диабет 2, сърдечни и съдови заболявания и редица други заболявания.

Признаци за метаболитен синдром

Както вече споменахме, метаболитният синдром върви ръка за ръка със затлъстяването. Този синдром се проявява по следния начин:

  • наддаване на тегло и отлагане на излишни мазнини, главно в областта на корема
  • повишено кръвно налягане
  • повишаване на нивото на мазнини (липиди) в кръвта
  • нарушение на метаболизма на захарта (кръвна захар на гладно от 100 mg / dl),
  • ниски нива на “добър” холестерол (холестерол с висока плътност) в кръвта и повишени нива на “лош”

В случай, че се отбележат дори три от горните признаци, съществува опасност от наличие на метаболитен синдром и в резултат на това вероятността от прогресиране на диабета и заболявания на сърдечно-съдовата система.

Вторични симптоми на метаболитен синдром: повишен апетит, жажда, известна умора, задух.

Кой е изложен на риск?

Развитието на този синдром се влияе от генетично предразположение, възраст, начин на хранене, начин на живот, физическа активност. Просто казано, ако някой от семейството има склонност да натрупва мазнини в областта на талията, тогава има смисъл да се предприемат сериозни мерки за предотвратяване на риска.

Пациентите, проявяващи склонност към натрупване на мазнини в коремната област, имат генетично висока вероятност да прогресират метаболитен синдром. Мастните отлагания в тази област до голяма степен не са подкожна мазнина, а коремна (или висцерална), която присъства във вътрешните органи и представлява особена опасност за здравето.

Защо? 

Той може да генерира хормонална активност в тази област, което провокира биохимични реакции, които водят до нарушаване на метаболизма. В същото време чувствителността на организма към инсулин намалява, а секрецията на “лошия” холестерол се увеличава. Холестеролните плаки се натрупват в артериите и причиняват нарушения на кръвообращението, повишено кръвно налягане и сърдечни заболявания.

Как да предотвратим прогреса на метаболитния синдром?

На първо място, трябва да преразгледате начина си на живот в полза на здравословното хранене и системната физическа активност. Хубаво е да се набавят достатъчно фибри, протеини, да се избягва захарта, да се включат пълнозърнестите алтернативи на храните, да се консумират плодове и зеленчуци, полезни мазнини.

Сега нека поговорим за понижаване на нивото на „лошия“ холестерол в кръвта, който е пряко свързан с натрупването на мазнини. Това е следствие от нездравословната преработка на храните, а именно пърженето в растително масло, така самият черен дроб започва да произвежда „лош“ холестерол. В организма холестеролът е предшественик на секрецията на полови хормони (естроген, прогестерон) и хормони на болката. Следователно човек сам излага собственото си тяло на страдание.

Сега за сладкото. Не е забранено да се изяде едно парче торта за празник, но нека да няма такива продукти у дома през цялото време. Ако искате нещо сладко, тогава можете да хапнете лъжица мед.

Можете да въведете ябълков оцет в ежедневието си: той е богат на калий, йод и други минерали, които са оказват положително влияние в метаболитните механизми. 

Как да използвате ябълков оцет?

Разредете 1-2 чаени лъжички в чаша вода, добавете 1 чаена лъжичка мед и пийте сутрин и вечер. Ябълковият оцет се приема в продължение на 14 дни, след което трябва да направите пауза за една седмица.

Пиене на течности

Препоръчва се да се пие вода на малки порции (100-120 ml) между храненията. Средният обем вода на ден: 1,5-2 литра през зимата и до 3 литра през лятото. 

Ако консумирате кафе, добавете щипка канела или кардамон към него.  

Движение

Трябва да отделяте 60 минути физическа активност средно на ден. Подходящи занимания са бързото ходене, плуване, колоездене. Ако работите в офис, направете 5-10 минутна тренировка в почивката.

Правилното хранене в съчетание с умерена физическа активност е ключът към вашия успех. В по-тежки случаи на натрупване на вътрешни мазнини може да се наложи консултация с ендокринолог или диетолог.

Статията е предназначена само за информационни и образователни цели и не замества професионални медицински съвети, диагностика или лечение. Винаги се консултирайте с Вашия лекар за всякакви въпроси, свързани с Вашето здравословно състояние.


Източник: www.econet.ru

Сподели статията:

Share on facebook
Facebook
Share on pinterest
Pinterest
Share on linkedin
LinkedIn

7 Коментара

  • Дани
    26.08.2021

    На теория нещата са ясни,но на практика трудно осъществими…докато не стигнем дъното.

    Reply
    • Добър съвет
      27.08.2021

      Ще пробвам

      Reply
  • Мария. Попова
    26.08.2021

    Благодаря!Това е пътя, който посочвате-промяна в начина на живот-хранене, физическа активност!
    Но промяната трябва да бъде завинаги!

    Reply
  • Руси Русев
    27.08.2021

    Добрите резултати се случват не с много труд,а с много постоянство

    Reply
  • Svetlin
    27.08.2021

    Подут корем

    Reply
  • Albena Boyadjieva
    28.08.2021

    Трудно се променят навиците, особено с храненето.Да не говорим ако човека е пушач или обича да си пийва бира, ракия, вино, ликьор и т.н.Познавам хора които казват че без алкохол не могат.А в него има толкова захар, а бирата подема корема..Да не говорим колко е трудно да спортува един дебел човек от 100кг нагоре.Тичането е противопоказно, както и фитнес.Трябва първо много леки упражнения и само ходене.Да не говорим как увисва тялото след отслабване и трябват козметични корекции…Така че подгответе се психически предварително и не очаквайте да изглеждате стегнат и красив! Изтървали сте се….

    Reply
  • Albena Boyadjieva
    28.08.2021

    Не очаквайте да станете красив и стегнат след отслабване.Не тичайте и не ходете във фитнеса ако сте от 90кг нагоре.Опасно е! Само разходки и леки упражнения!А как ще променят храненето хора които са свикнали да се тъпчат с какво ли не и особено да пият бира и ракия, ликьор и т.н? Хората казват че без алкохол не могат..а колко захар има в него

    Reply

Вашият коментар

Съдържание на статията

Получавай най-новите статии и безплатни тренировки от нас.

Този сайт използва "бисквитки", за да подобри предлаганите услуги.