Кортизол: Как да определим нивото на хормона на стреса?

Както знаете, кортизолът, или още популярен като хормонът на стреса, се произвежда в нашите надбъбречни жлези. Производството му може да бъде над или под нормата. Обикновено скок в нивата на кортизола се наблюдава сутрин, но има и други условия за завишаването му. Какви симптоми биха показали, че имате дефицит или, обратно, прекомерно производство на кортизол?

Какво знаем за кортизола? 

Този хормон се произвежда в надбъбречните жлези, които са най-активни между 8 и 20 часа. Кортизолът има непоклатима репутация на хормон на стреса, но също така е и полезен хормон, който възбужда нашата енергия и активност. Вредните за нашето здраве навици принуждават кортизола да провокира хормонален дисбаланс в организма. 

Повишен кортизол сутрин и вечер

Ако се събудите преди зазоряване, изпитвате необяснима тревожност, чувствате учестено сърцебиене, мислите ви прескачат хаотично, тогава кортизолът ви се е повишил по-рано от очакваното.

Симптоми на ранно покачване на кортизола:

  • многократно събуждане през нощта;
  • събуждане с хаотични мисли в главата;
  • сутрин сте изключително раздразнителни;
  • още преди обед изживяване лек срив.

Причините за това състояние:

  • значителен стрес през деня;
  • вашата професия е строга и сериозна;
  • консумирате повече от 1 кафе на ден;
  • вие сте на диета с ниско съдържание на въглехидрати.

Ако работите активно до късно вечер или имате спортна тренировка след 21.00 часа, тогава е възможно кортизолът ви да се покачва необичайно през нощта.


Симптоми на повишен кортизол вечер:

  • проблеми със заспиването;
  • безпокойство вечер;
  • трудно ви е да се отпуснете и да не мислите за грижите си;
  • повишен апетит през нощта;
  • жажда за въглехидрати вечер;
  • много часове, прекарани в интернет или пред телевизора;
  • активност в късните часове.

Намален кортизол

Ако тялото съществува дълго време със стабилно повишен кортизол, надбъбречните жлези престават да функционират както преди, синтезирайки значително количество кортизол. В резултат на това нивото на този хормон може да спадне критично. Това се нарича още Надбъбречна умора или Синдром на уморените Надбъбречни жлези.

Ако производството на кортизол е твърде ниско, човек става летаргичен, бавен, неефективен, алергичен.

Симптоми на ниски нива на кортизол:

  • умора след ставане сутрин, дори ако сънят в бил 7-9 часа;
  • желание да си легнете след закуска или да заспите на бюрото;
  • слаба ефективност и производителност на труда през целия ден;
  • за известно време може да ви тонизира едно кафе;
  • усещане за абсолютна липса на сила;
  • липса на енергия за каквото и да е.

Подобни признаци могат да се наблюдават и при други здравословни състояния, например хипотиреоидизъм (патология на щитовидната жлеза) и жлезиста анемия.

Един от основните принципи на баланса в почти всяка телесна система е здравословният баланс в нивата на кръвната захар. Това е така, защото дисбалансът в кръвната захар може да допринесе за възпаление, което от своя страна причинява повече вреди в тялото, отколкото ни е известно.

За да балансираме нивата на кортизол, трябва да елиминираме захарта, преработените въглехидрати и зърнените храни от нашата диета. Те трябва да бъдат заменени със здравословни мазнини от кокос, авокадо, маслини, пасищно месо, дива риба и млечни продукти от пасищни животни. Малки количества ядки и семена като макадамия, бадеми и тиквени семки също могат да бъдат чудесни добавки.

Допълнително могат да се приемат билки адаптогени, те подобряват способността ви да се справяте със стреса. Такива са Ашваганда, Астрагал, Елеутеро, Кордицепс, Рейши гъба, Чага гъба, Женско биле.

* Статията е предназначена само за информационни и образователни цели и не заменя професионални медицински съвети, диагностика или лечение. Винаги се консултирайте с Вашия лекар за всякакви въпроси относно Вашето здравословно състояние.


Източник: www.econet.ru

Сподели статията:

Share on facebook
Facebook
Share on pinterest
Pinterest
Share on linkedin
LinkedIn

Вашият коментар

Съдържание на статията

Получавай най-новите статии и безплатни тренировки от нас.

Този сайт използва "бисквитки", за да подобри предлаганите услуги.