Ето как да се справите с храносмилателните проблеми по естествен начин

Стомашно-чревните симптоми като киселини, подуване на корема и запек, могат да бъдат признак на сериозна патология. Замяната на някои вредни навици с такива, които поддържат стомашно-чревната функция, обикновено дава бърз и задоволителен резултат.

Как да се справим с храносмилателните проблеми?

Храни, които спомагат доброто храносмилане:

  • Диетични фибри (в пълнозърнести храни, зеленчуци) – увеличават обема на изпражненията и скъсяват времето, за което храната преминава през стомашно-чревния тракт.
  • Полифеноли (в плодове, какао, грозде, чай) – достигат до дебелото черво и се метаболизират от микрофлората.
  • Пребиотици (в плодове, зеленчуци, зърнени храни) – намаляват тежестта и вероятността от патологични стомашно-чревни състояния.
  • Пробиотици (във ферментирало мляко кисело мляко, ферментирали храни) – съдържат бактерии, които са полезни за здравето на стомашно-чревния тракт.

Храни, които са вредни за храносмилането

  • Газирани напитки – влошават симптомите на диспепсия и гастроезофагеална рефлуксна болест.
  • Фруктоза, захар – увреждат стомашно-чревната бариера и увеличават вероятността от затлъстяване на черния дроб.
  • Глутенът е зърнен протеин, който не се усвоява напълно и е свързан с причината за Синдром на раздразнените черва.
  • Диетите с високо съдържание на мазнини и преяждането с мазни храни причиняват функционална диспепсия и Синдром на раздразнените черва.

Обем на храната

Ако страдате от гастроезофагеална рефлуксна болест или функционална диспепсия, преяждането може да влоши ситуацията. Препоръчително е да се яде на малки порции.

Хидратация

Намаляването на приема на течности увеличава вероятността от запек. За да поддържате функцията на червата, е важно да пиете поне 2 литра вода на ден.

Физическа активност

Редовната физическа активност има противовъзпалителен ефект върху целия организъм, включително и върху храносмилателния тракт, поради което намалява риска от възпалителни болести на червата. Умерената активност, като ходене, бягане или йога, подобрява качеството на живот на хората с храносмилателни проблеми.


Алкохол

Злоупотребата с алкохол води до чревни възпаления и увреждане на храносмилателната система и чревната лигавица, с други думи – повишена чревна пропускливост. В напреднали случаи съществува риск от алкохолно чернодробно заболяване и стомашно-чревна онкология. 

Тютюнопушене

Тютюневият дим има негативно влияние върху стомашно-чревния тракт, като нанася вреди на чревната лигавица и отслабва имунитета й. Тютюнопушенето е свързано с риск от развитие на възпалителни заболявания на червата, стомашни язви и рак на дебелото черво, хранопровода, черния дроб, панкреаса и стомаха.  

Сън

Нарушенията на съня и храносмилателните проблеми са свързани, тъй като сънят влияе силно на това как нашият организъм приема, обработва и извежда храната. 

Храносмилателни ензими

Добавянето на храносмилателни ензими на растителна основа е свързано с подобрени симптоми на стомашно-чревна патология.

Пробиотици

Пробиотиците намаляват болката, подуването и метеоризма. 

Разтворими фибри

Разтворимите фибри могат да помогнат за намаляване на коремната болка, нормализиране на дефекацията, балансиране на микрофлората и намаляване на тежестта на симптомите на възпалителни заболявания на червата.

Статията е предназначена само за информационни и образователни цели и не заменя професионални медицински съвети, диагностика или лечение. Винаги се консултирайте с Вашия лекар за всякакви въпроси относно Вашето здравословно състояние.


Източник: www.econet.ru

Сподели статията:

Share on facebook
Facebook
Share on pinterest
Pinterest
Share on linkedin
LinkedIn

Вашият коментар

Съдържание на статията

Получавай най-новите статии и безплатни тренировки от нас.

Този сайт използва "бисквитки", за да подобри предлаганите услуги.