С какво да храним ставите си: най-добрите храни и ключови микроелементи

За съжаление съвременната храна е с ниско качество и минимална полза за здравето, продуктите съдържат твърде много калории, сол и вредни хранителни добавки, които подобряват вкуса изкуствено. А костите, хрущялите и ставите се хранят с онези вещества, които се доставят с ежедневната храна. 

За конструкцията и нормалната работа на ставите са необходими не само правилното количество, но и съотношението на постъпващите елементи: протеини, мазнини, въглехидрати, витамини и микроелементи. Жизнената дейност не само на ставите, но и на всички органи и системи на човека, зависи от оптималния им баланс. Всеки човек, който се грижи за здравето си, трябва да следва основните принципи на здравословното хранене. 

Започнете с отслабване

Всеки излишен килограм натоварва ставите. Като начало трябва да откриете нормалното си физиологично тегло, като вземете предвид възрастта, структурата на тялото и други фактори и да се опитате да приближите реалните показатели до желаните граници и след това да ги държите под контрол. 

Наднорменото тегло засяга хрущялната тъкан и провокира нейното стареене и износване. В случай на проблеми със ставите, свалете излишните килограми, премахнете излишната течност от тялото, започнете да водите активен начин на живот.


Не бива да се подлагате на нискокалорична диета или да гладувате без да сте се консултирали с Вашия лекар, за да не деактивирате допълнително функциите на тялото. Но ограничения като частично хранене на малки порции и избягване на нездравословни, висококалорични храни, ще ви помогнат да отслабнете и да се справите със ставните заболявания.

Кои храни са полезни за ставите

1. Морска риба 

Съдържа значително количество омега-3 мастни киселини, които помагат за поддържане на нормалното състояние на хрущялната и ставната течност. Консумацията на рибено масло значително намалява болката и увеличава подвижността на ставите. Лекарите отбелязват, че консумацията на мазна риба в някои случаи помага да се намали приема на някои болкоуспокояващи. Мазни риби са херинга, скумрия, сардини, сьомга и рибен хайвер.

2. Желатин 

Това е протеиново вещество, от което тялото се нуждае, за да произвежда колаген, съществен елемент за здравето и функционирането на всички жизненоважни органи и системи. Той поддържа нормална еластичност на съединителната и костната тъкан и участва в производството на ставната течност. Желатинът увеличава количеството произведен колаген, което прави съединителната тъкан много по-здрава. 

3. Плодове 

Наситените количества хранителни вещества в плодовете предпазват от подагра, сериозно ставно заболяване. Включването на плодове в менщто елиминира проявите на дегенеративни ставни лезии, намалява възпалението, възстановява работните функции на структурите в организма. Черешите, ягодите и къпините са особено полезни.

4. Зехтин 

Има подчертан противовъзпалителен ефект и предпазва костната тъкан от разрушаване. Смята се, че когато маслото се загрее при температура по-висока от 180 градуса, повечето от неговите лечебни свойства се губят, затова се препоръчва да не се готви с него.

5. Нар 

Значително намалява възпалителните процеси в тялото и подобрява общия имунитет на организма. Този плод намалява риска от развитие на артрит и остеопороза, а също така помага в борбата със симптомите на заболяването.

6. Фибри 

Зеленчуци, плодове и пълнозърнести храни трябва постоянно да присъстват на масата ви. Освен това от голяма полза са хуск фибрите, които абсорбират и премахват всички вредни елементи от органите и тъканите и помагат на червата да работят ефективно.

7. Зелени билки и подправки

Билки като копър и магданоз са много полезни за здравето на ставите. Те активират метаболизма и изчистват токсините от тялото. Домашно отгледаните билки са най-полезни, а закупените от магазина трябва да се изплакват добре. Пресни или сушени билки трябва да се консумират всеки ден поне по 1 супена лъжица. Добър вариант е да се добавят в смути, супи, салати, сосове, песто и тн.

Още храни и добавки, полезни за здравето на ставите и костите:

  • Чесън
  • Праз
  • Лук
  • Ябълки
  • Портокали
  • Тиква
  • Моркови
  • Бадеми
  • Чиа семена
  • Бадеми
  • Бобови култури
  • Кръстоцветни зеленчуци
  • Тученица
  • Банани
  • Кокосово масло
  • Авокадо
  • Джинджифил
  • Куркума
  • Кейл
  • Колаген
  • Омега-3
  • Водорасли – Хлорела, Спирулина, Келп

Микро и макро елементи за здравето на ставите

  • Желязо – при ставни заболявания се отделя повишено количество фосфор. Екскрецията му се улеснява от желязото, което се съдържа в нара и черния дроб.
  • Селенът е необходим за образуването на ставната течност. Източници са месо, кафяв ориз, чесън, зърнени храни, водорасли.
  • Бор – помага за укрепване на костната тъкан. Голямо количество се съдържа в ядките, зелето, морските дарове, стафидите и сините сливи.
  • Цинк – подпомага производството на колаген, участва в процеса на регенерация на клетките. 
  • Калций – прави костната тъкан по-здрава, намира се в ядките, твърдите сирена, яйцата, царевицата;
  • Калий – участва в метаболизма, източник са зеленолистните зеленчуци;
  • Фосфорът участва в поддържането на киселинно-алкалния баланс. Голямо количество се съдържа в мазната риба, боб, зеле. 
  • Магнезий – премахва излишния фосфор, участва в работата на невроните. Съдържа се в маковото семе, тъмен шоколад, какао, семена, ядки, череши, зеленолистни зеленчуци;
  • Сяра – участва в производството на колаген, допринася за хидратацията на хрущяла, без него той става сух и чуплив. Съдържа се в пилешкото месо, яйца, мляко, морска риба, лук, зеле, ябълки.

Витамините, особено тези с антиоксидантни свойства, играят много важна роля за оптималната функция на ставите. 

Статията е предназначена само за информационни и образователни цели и не заменя професионални медицински съвети, диагностика или лечение. Винаги се консултирайте с Вашия лекар за всякакви въпроси относно Вашето здравословно състояние.

Източник: www.zdravei.org

Сподели статията:

Share on facebook
Facebook
Share on pinterest
Pinterest
Share on linkedin
LinkedIn

Вашият коментар

Съдържание на статията

Получавай най-новите статии и безплатни тренировки от нас.

Този сайт използва "бисквитки", за да подобри предлаганите услуги.