Емоционалните причини за физическата болка!

Многобройни изследвания потвърждават съществуването на пряка връзка между емоционалното състояние на човек и неговото физическо здраве. Около 70% от физическите заболявания се дължат на психологически причини. Тоест, повечето заболявания са свързани с нерешени вътрешни проблеми. Основните психологически причинители на психосоматични заболявания са задържаните гняв, завист, вина и техните производни. Например:

  • неизразена и потисната агресия причинява кариеси и слабост в костите,
  • нежеланието да видиш истината/света буквално води до късогледство,
  • раздразнителността води до кожни проблеми.

Психосоматиката е термин, приет в медицината за обозначаване на такъв подход към обяснението на болестите, при който специално внимание се обръща на ролята на психичните фактори. Психосоматиката изучава влиянието на психологическите фактори върху появата на редица физически заболявания.

Както знаете, болката показва, че нещо не работи правилно в тялото, тя е един вид сигнал за помощ. Когато емоциите остават нечувани дълго време и психическата болка продължава да нараства, тялото се притичва на помощ. Най-уязвимата част от човешкото тяло страда. При някои хора при силен стрес страда сърдечно-съдовата система, при други – стомашно-чревния тракт и т.н. Всеки има свои собствени телесни реакции, включително тези, причинени от наследствено предразположение. 

Първоначално са идентифицирани 7 психосоматози:

  • бронхиална астма,
  • язвен колит,
  • хипертонична болест,
  • невродермит,
  • ревматоиден артрит,
  • язва на дванадесетопръстника,
  • хипертиреоидизъм.


По-късно този списък се разширява – психосоматичните разстройства включват рак, затлъстяване, инфекциозни и много други заболявания. Списъкът с болести, появата на които е свързана с човешката психика, нараства. 

Има определени сигнали, че причината за дадено заболяване се крие именно в областта на психологията.

Често повтаряне на заболяването: човек се лекува в съответствие с препоръките на лекар, но в резултат на това симптомите изчезват за кратко и скоро се появяват отново. Тоест адекватното медикаментозно лечение не дава очаквания резултат.

Съществува определен списък от състояния, причината за които много често са психологически проблеми.

Чести и дългосрочни респираторни заболявания при дете: например децата между 3 и 6 годишна възраст се разболяват често, когато започнат да посещават детска градина – в крайна сметка това е единствената им възможност да останат вкъщи и да получат липсващите любов и внимание от техните родители.

Кожни заболявания: кожата е „границата“ между нас и света извън нас, следователно кожните проблеми показват проблеми в контактите и комуникацията с другите хора.

Астма: това състояние сигнализира за страх да се живее с пълна сила, дишайки дълбоко.

Нарушения на съня: могат да бъдат последици от емоционален стрес, страх, тревожност.

Заболявания, засягащи тазовите органи: като правило те са резултат от сексуални проблеми, неизпълнени желания и др.

Заболяванията на сърдечно-съдовата система са се превърнали в най-често срещаното заболяване на нашето време: характерна черта на хората, страдащи от тази патология, е желанието да „имат време за всичко“. Най-често това са хора, които са забравили за емоционалната страна на живота си, изпитвайки дефицит на сензорни усещания.

  • Емоционалната основа на коронарната болест на сърцето е липсата на радост и на любов.
  • Съдовите нарушения са характерни за деликатните и срамежливи хора.
  • Високото кръвно налягане се характеризира с повишена тревожност или потиснато чувство на гняв.

Вече е общоприет факт, че връзката с друг човек , бил той приятел, партньор или роднина, значително намалява риска от инфаркти. Смята се, че комуникацията с деца е ефективен начин за предотвратяване на инфаркти при възрастни хора. Близките отношения между хората имат не само социален, но и медицински аспект. Те допринасят както за профилактика на сърдечно-съдови заболявания, така и за бързо възстановяване след заболяване.

Ние чувстваме емоции с телата си, а не с главите си!

Толерантността към стреса варира значително от човек до човек. И най-важното е, че силният ефект на стреса предизвиква появата на психосоматични реакции само ако тялото не може да реагира адекватно на определен стрес фактор.

И няма нищо чудно в това, че всичките ни несъзнателни и потиснати чувства не изчезват от само себе си, а „преминават“ в тялото ни. По този начин изследователи от университета в Бъркли предполагат, че потискането на негативните емоции, а не самите негативни емоции, оказват негативно влияние върху сърцето и артериите ни.

Потиснатите емоции се отлагат в тялото ни като токсини, което от своя страна води до множество заболявания, които по-късно могат да станат хронични. Продължителният стрес, който не намира изход, води до патологични промени в клетките и вътрешните органи.

За да не се случи всичко това, е необходимо да дадете на емоциите си правилен изход

Има огромна разлика между това да осъзнаваш чувствата си, да им даваш правото да съществуват и да ги демонстрираш безразборно, като си го изкарваш на другите. И тук така наречената Емоционална интелигентност играе съществена роля.

Емоционалната интелигентност е терминът, който най-добре описва баланса между емоцията и разума, и се състои от някои основни способности:

Способността да идентифицирате емоционалното си състояние и състоянието на другите.

Способността да разбирате естественото развитие на емоциите.

Способността да управлявате емоциите си.

Връщайки се към темата за стреса, е важно да подчертаем колко важен е първият компонент на емоционалната интелигентност – идентификация, осъзнаване на това, което ми се случва, какви емоции изпитвам в момента. Много хора изпитват стрес, без да го осъзнават, без да осъзнават, че живеят в обичайна стресова среда. И както всички знаем, почти невъзможно е да се измъкнете от стреса, без да си давате сметка за него.

Ние “обсипваме” дискомфорта си с моментни удоволствия (храна, алкохол, телевизионни предавания, клюки и т.н.), като по този начин създаваме усещане за въображаем комфорт и безопасност.

Например, повечето специалисти по хранене и наднормено тегло са единодушни, че лошото управление на емоциите е една от основните причини за затлъстяването. Тези, които са се научили да се справят със стреса, обикновено нямат проблеми с теглото, защото тези хора знаят как да слушат тялото си, да разпознават емоциите си и да реагират интелигентно.

В момента основната характеристика на здравословното състояние на населението в света е намаляването на имунореактивността: според различни източници между 50 и 70% от хората имат нарушен имунитет. Още една характеристика, произтичаща от първата, се счита за увеличаване на честотата на заболявания, причинени от нарушена микрофлора, както и увеличаване на броя на алергичните, автоимунните и онкологичните заболявания.

Лекарите отдавна са забелязали, че хората, които често са подложени на стрес, са по-податливи на инфекциозни заболявания.

При инфекциозни заболявания причинителите са:

  • дразнене,
  • гняв,
  • завист,
  • досада.

Всяка инфекция показва неразрешен психически срив. Слабата устойчивост на тялото, върху което се наслагва инфекцията, е свързана с нарушение на психичното равновесие. Много учени определят стреса като силна психологическа и физиологична реакция на въздействието на екстремни фактори, възприемани от човек като заплаха за неговото благосъстояние.

Стресът може да се развие както при наличието на реални заплашителни фактори, така и при представянето на възможна заплаха или образ на минало неблагоприятно събитие, тъй като човешката психика реагира еднакво и на двете – на реална заплаха и мисъл за заплаха.

Възможно и необходимо е да се работи със стреса

Това са няколко прости и ефективни метода за самопомощ, които ще ви помогнат да излезете от състояние на стрес:

1. Най-лесният начин да се балансирате е да направите две бавни и дълбоки вдишвания и издишвания. Те ще стимулират парасимпатиковата нервна система и ще изместят баланса към физиологичната “спирачка”.

2. Друг лесен начин да се измъкнете от стреса е да изразявате чувствата си чрез реч . Когато изпитвате силни негативни емоции, споделете ги с някого. 

3. Емоционален враг, който ни влияе негативно, може да бъде просто неизказано чувство на негодувание. Не се страхувайте да говорите за чувствата си и да бъдете заклеймен като емоционален човек, това не може да се сравни с хипертония, артрит и астма, които могат да бъдат придобити, като задържате всичко в себе си.

4. Изразявайте гнева си. Има много начини да изразите това силно чувство. Техниките за писане могат да помогнат да се изрази гняв, без да се прибягва до агресия. Напишете писмо за гнева си, поверете на хартията цялата интензивност на чувствата си, без да спестявайте нищо. 

5. Спортът и творчеството са косвен начин за премахване на емоциите от тялото. Бягането, плуването, физическата активност са ефективно и достъпно средство за справяне със стреса. 

6. И разбира се, помислете: възможно ли е да променим мнението си за негативната ситуация като я погледнем през различна призма? Запитайте се с какво би ми помогнала тази ситуация? 

Не се страхувайте да промените живота си! 


Източник: www.econet.ru

Сподели статията:

Share on facebook
Facebook
Share on pinterest
Pinterest
Share on linkedin
LinkedIn

Вашият коментар

Съдържание на статията

Получавай най-новите статии и безплатни тренировки от нас.

Този сайт използва "бисквитки", за да подобри предлаганите услуги.