Елиминационна диета: разберете кои храни ви разболяват

Симптомите с неясен произход като летаргия, хронична умора, главоболие, кожни проблеми и болки в ставите могат да бъдат свързани с хранителни алергии. Има много лесен и достъпен начин да разберете кои са храните, които вашето тяло не възприема. Този метод се нарича елиминационна диета. Той ще ви спести скъпа диагностика, необходимо е само време и търпение. Елиминационната диета ще ви помогне да разберете кои храни са полезни за организма ви и кои просто не се приемат от него.

Същност на елиминационната диета

Дисбаланси 

Като начало трябва да установите специфичен дисбаланс: систематична мигрена, диспепсия, умора, промени в настроението, акне или зачервяване на кожата.

Всичко, изброено по-горе може да е симптом, който предупреждава, че определена храна или група храни ви причиняват дискомфорт, въпреки че общото ви здравословно състояние е добро. 

Изключете конкретни храни от менюто си

Решението е напълно да се премахнат определени групи храни за период от 21 дни. След 21 дни същите храни се въвеждат постепенно, през 3-4 дни, една след друга, като внимателно наблюдавате реакциите на тялото си.

Групите храни, които трябва да бъдат изключени са млечни продукти, яйца, глутен, царевица, ядки, цитрусови плодове, ракообразни, кафе и алкохолни напитки. Контролът на водния баланс е от първостепенно значение, така че е важно е да пиете 2-4 литра чиста вода всеки ден

Рестартиране на диетата

През този период храненето ви трябва да включва органични зеленчуци, плодове, пълнозърнести храни, риба, бобови растения, храни, богати на здравословни мазнини (авокадо), студено пресовани масла (зехтин екстра върджин и кокосово масло). Менюто трябва да включва висок процент фибри и непреработени храни.  

Връщане на храните

След първите 3 седмици е възможно признаците на хранителна алергия да изчезнат напълно и цялостното ви благосъстояние да се подобри осезаемо. Следващата стъпка ще бъде постепенно и последователно въвеждане на групи храни, изключени от менюто. Например на 22-ия ден можете да въведете млечни продукти – кисело мляко, прясно мляко и сирене. Реакцията на тялото трябва да се наблюдава в продължение на два дни. Алергичната реакция към посочения комплекс от продукти може да се появи незабавно, може да се забави или изобщо да не се появи. След 3-4 дни можете да въведете следващата група храни. Този метод ще ви помогне да разбере как тялото ви реагира на определена хранителна група.  

Важно е да контролирате и следите промените: дали зачервяването по кожата ви е изчезнало, дали функциите на стомашно-чревния тракт са оптимизирани, дали сънят се е подобрил, дали апатията и лошото настроение са изчезнали и т.н. Елиминационната диета може да спомогне облекчаванете на дългосрочен постоянен дискомфорт.  

Тази диета е метод, използван от лекарите за прецизиране на резултатите от тестове за алергия. 

Хранителен дневник

Препоръчително е по време на диетата да си водите хранителен дневник Той ще ви помогне да проследите симптомите си при употребата на определени храни. Необходимо е да се запише всичко, което се яде и реакцията на тялото ви към него.

Въпреки че има някои практически съвети за приоритизиране на изключването на храни, ако има съмнение, че сте алергични към определени храни, те трябва задължително да бъдат изключени.

Позволени и забранени храни

Хранителна групаПОЗВОЛЕНИ ХРАНИЗАБРАНЕНИ ХРАНИ
ПлодовеПресни сезонни плодове, без цитрусиЦитруси
ЗеленчуциПочти всички сезонни – сурови, задушени или печениДомати, патладжан
Нишесте / зърнениОриз, елдаПшеница, царевица, спелта, овесени ядки и всякакви продукти, съдържащи глутен
Бобови Соя, тофу, боб, грах, леща
Семена и ядки Всички семена и ядки
Месо, риба и яйцаРиба, пуешко, агнешко, дивечТелешко, пилешко, свинско, яйца, бекон, консервирано месо, миди, колбаси
Мляко и млечни продуктиНеподсладено оризово мляко, кокосово млякоМляко, сирене, извара, кисело мляко, масло, сладолед, сметана
МазниниСтуденопресован зехтин, имасло от ленено семе, кокосово маслоКраве масло, маргарин, хидрогенирани масла, майонеза
НапиткиВода, билков чайАлкохол, кофеин, черен и зелен чай, газирани напитки
ПодправкиМорска сол, пресни билки и подправкиКетчуп, горчица, соев сос, оцет
ПодсладителиСтевияБяла и кафява захар, мед, кленов сироп, царевичен сироп

Какво трябва да знаете

  • Продължителното използване на елиминиращата диета провокира недостиг на ценни хранителни вещества. Ако от менюто трябва да се изключат храни със значителна хранителна стойност, дефицитът им трябва да се компенсира.
  • При продължително използване на елиминационната диета имунитетът може по-добре да реагира на алерген, изключен от менюто, без алергична реакция след повторното му въвеждане в диетата. Това се дължи на процесите на обновяване на стомашно-чревната лигавица в резултат на елиминиращата диета. Това означава, че малко количество от изключените продукти могат да бъдат включени в менюто.
  • Елиминационните диетични практики трябва да бъдат наблюдавани от медицински специалист или диетолог, за да се избегне рискът от недостиг на хранителни вещества.

Статията е предназначена само за информационни и образователни цели и не заменя професионални медицински съвети, диагностика или лечение. Винаги се консултирайте с Вашия лекар за всякакви въпроси относно Вашето здравословно състояние.


Източник: www.econet.ru

Сподели статията:

Share on facebook
Facebook
Share on pinterest
Pinterest
Share on linkedin
LinkedIn

Вашият коментар

Съдържание на статията

Получавай най-новите статии и безплатни тренировки от нас.

Този сайт използва "бисквитки", за да подобри предлаганите услуги.