Блуждаещият нерв: връзката между емоционалното и физическото ни състояние

Той е десетият черепномозъчен нерв, по-известен като блуждаещ нерв, събира импулси от вътрешните органи с помощта на окончания и рецептори. Учените смятат, че той е основната връзка между мозъка, сърцето и храносмилателната система. Поддържайки тонуса му, можете да контролирате физическото и емоционалното си състояние.

Нарича се „блуждаещ“, тъй като има огромен брой разклонения, които „бродят“ из цялото тяло като невидими нишки. Той концентрира много биохимични процеси в тъканите на сърцето, мозъка, белите дробове, червата, регулира имунната и парасимпатиковата нервна система.

Основни функции на блуждаещия нерв

Работата на блуждаещия нерв се влияе от хормона кортизол, който провокира възбуждане и инхибиране на нервните импулси; реагира на всякакви промени в тялото, като непрекъснато предава информация на мозъка за работата на всички системи и органи. Затова лекарите го смятат за отговорен за симптомите на много заболявания на ставите, стомаха, червата, мигрена и дори епилепсия.

Основната функция на блуждаещия нерв е да контролира работата на парасимпатиковата нервна система. В човешкото тяло той е отговорен за отпускане на мускулите и премахване на последиците от стреса. Действието му е насочено към поддържане на спокойствие и емоционален баланс, без които е невъзможно да се поддържа добро здраве и дълголетие.


С други думи, блуждаещият нерв инхибира много химически и метаболитни процеси, за да се избегнат последиците от стреса. Намалява сърдечната честота и кръвното налягане, нормализира метаболизма и производството на кортизол. Нервът ни помага да запазим спокойствие и яснота на ума при стресови ситуации и поддържа функцията на мозъка ни да помни информация.

Признаци на оптимално функциониращ блуждаещ нерв

Учените внимателно изучават процесите на инхибиране и възбуждане на десетия черепномозъчен нерв. При повишена възбудимост той задейства парасимпатиковата система, която има благоприятен ефект върху работата на целия организъм:

  • кръвното налягане е в норма;
  • сърцето работи в равномерен ритъм;
  • човек се чувства спокоен;
  • няма болки в главата и мускулите;
  • имунитетът се засилва;
  • храносмилателният тракт работи под конец

Нервът още потиска възпалението, помага на имунната система да се справи с патогени и дразнители.

Последните проучвания показват, че когато блуждаещият нерв бива стимулиран, тялото произвежда големи количества от невротрансмитера ацетилхолин. Веществото действа върху нервните окончания като естествено успокоително, нежно потиска импулсите на тревожност и вълнение. Това въздейства добре на тонуса на червата, стомаха, сърдечния мускул, кръвоносните съдове.

Признаци на нарушена функция на блуждаещия нерв

  • затруднения на когнитивните функции
  • безпокойство, депресия 
  • поглъщане на големи количества храна поради липса на усещане за ситост и съответно наддаване на тегло
  • синдром на раздразнените черва
  • пикове в сърдечния пулс
  • хронична умора 
  • забавено изпразване на стомаха
  • трудност при преглъщане
  • дефицит на витамин B12
  • киселини в стомаха

Стимулирането на блуждаещия нерв може да помогне при:

  • болест на Паркинсон и Алцхаймер
  • мигрена
  • тревожни разстройства
  • множествена склероза
  • отслабване на паметта
  • тежки психични заболявания
  • аутизъм
  • шум в ушите
  • наднормено тегло и затлъстяване
  • булимия
  • фибромиалгия
  • хронична сърдечна недостатъчност
  • лошо кръвообращение 
  • пропускливи черва

Как да възстановим функцията на блуждаещия нерв?

Лекарите смятат десетия черепномозъчен нерв за основен асистент в борбата с много заболявания и патологии. Когато се стимулира, той засилва функцията на имунната система, спира пристъпите на мигрена или бронхиална астма, възстановява функцията на червата. С негова помощ се лекуват депресивни състояния и нервни разстройства.

Основните начини за стимулиране на блуждаещия нерв са:

Дишане с диафрагмата. Бавното, ритмично, дълго и дълбоко диафрагмено дишане стимулира и тонизира нерва.

Говорене и Тананикане. Тъй като нервът е свързан с гласните струни, механичното тананикане или говорене му действа стимулиращо.

Йога и Медитация. Изследвания показват, че йога упражненията, наред с дихателните практики, в значителна степен повишават тонуса на блуждещия нерв. Медитацията, особено изпълнената с чувство на любов и доброта, подсилва съчувствието към самите вас и към останалите хора.

Балансиране на стомашно-чревния микробиом. Повишаването на здравословните бактерии в стомашно-чревния тракт създава положително въздействие по протежение на целия нерв, а това повишава неговия тонус. Пробиотиците са добър източник на здравословни бактерии.

Визуализация. В стресова ситуация се опитайте да си представите блуждаещия нерв, чиито клонове преминават по цялото тяло. Опитайте се да дишате спокойно, насочвайки енергията си към възстановяване и релаксация.

Позитивно мислене. Доказано е, че положителните мисли и мечти стимулират производството на хормони „щастие“ и поддържат настроението. Това са отлични сигнали за парасимпатиковата система, които я възстановяват по правилния начин.

Физически упражнения. Изберете кардио натоварвания, вървене, плуване и бягане, при които дихателната система е подсилена, тялото получава повече кислород.

Лекарите са сигурни, че стимулирането на блуждаещия нерв може да замести болкоуспокояващи, антидепресанти, да лекува мигрена и невроза. Поддържайте тонуса му с помощта на дихателни упражнения, спорт, психологически техники, за да забравите за тревожността и безсънието.

* Статията е предназначена само за информационни и образователни цели и не заменя професионални медицински съвети, диагностика или лечение. Винаги се консултирайте с Вашия лекар за всякакви въпроси относно Вашето здравословно състояние.


Източник: www.zdravei.org

Сподели статията:

Share on facebook
Facebook
Share on pinterest
Pinterest
Share on linkedin
LinkedIn

Вашият коментар

Съдържание на статията

Получавай най-новите статии и безплатни тренировки от нас.

Този сайт използва "бисквитки", за да подобри предлаганите услуги.