7 стъпки за естествено балансиране на хормоните

Хормоните, като естроген, тестостерон, адреналин и инсулин, са изключително важни за много аспекти на цялостното здраве. Хормоните се секретират от различни жлези и органи, включително щитовидната жлеза, надбъбречните жлези, хипофизата, яйчниците, тестисите и панкреаса. Цялата ендокринна система функционира, за да контролира нивото на хормоните, циркулиращи в организма, и ако един или повече са дори леко дисбалансирани, това може да доведе до здравословни проблеми. Добрата новина е, че има начини за балансиране на хормоните по естествен начин.

Какво представлява ендокринната система?

Ендокринната система отговаря за координацията на връзката между различни органи и хормони, които се освобождават в кръвта от клетките на ендокринните жлези. Има две основни групи хормони, които циркулират човешкото тяло – такива, които се получават от аминокиселини (протеинови хормони, пептиди и амини) и тези, които произлизат от липиди (стероиди). Ето бърза разбивка на тези хормонални подгрупи:

  • Аминни хормони: синтезират се от аминокиселините триптофан (като мелатонин) и тирозин (като щитовидни хормони и допамин).
  • Пептидни хормони: състоят се от аминокиселини с къса верига и включват антидиуретичен хормон (наречен вазопресин) и окситоцин.
  • Протеинови хормони: състоят се от по-дълги полипептиди и включват растежен хормон и фоликулостимулиращ хормон.
  • Стероидни хормони: получават се от холестерола и включват тестостерон, естрогени и кортизол.

Симптоми на хормонален дисбаланс

Някои от най-често срещаните признаци на хормонален дисбаланс включват:

  • Безплодие и нередовен месечен цикъл
  • Наддаване на тегло или загуба на тегло
  • Депресия и тревожност
  • Умора
  • Безсъние
  • Ниско либидо
  • Промени в апетита
  • Храносмилателни проблеми
  • Косопад и изтъняване на косата

Симптомите на хормоналния дисбаланс могат да варират драстично в зависимост от това какъв вид разстройство или заболяване причиняват. Например високият естроген може да допринесе за проблеми, които включват ендометриоза и репродуктивни проблеми, докато симптомите на диабет често включват увеличаване на теглото, промени в апетита, увреждане на нервите и проблеми със зрението.

Проблеми, свързани с някои от най-често срещаните хормонални дисбаланси, включват:

  • Повишен естроген: нарушен сън, промени в теглото и апетита, чувствителност към стрес, забавен метаболизъм
  • Синдром на поликистозни яйчници: безплодие, наддаване на тегло, повишен риск от диабет, акне
  • Понижен естроген: ниско либидо, репродуктивни проблеми, менструална нередовност, промени в настроението
  • Хипотиреоидизъм: забавен метаболизъм, наддаване на тегло, умора, тревожност, раздразнителност, проблеми с храносмилането, менструална нередовност
  • Понижен тестостерон: еректилна дисфункция, загуба на мускулна маса, наддаване на тегло, умора, проблеми, свързани с настроението
  • Хипертиреоидизъм и болест на Грейв: тревожност, изтъняване на косата, загуба на тегло, проблеми със съня, нарушен сърдечен ритъм
  • Диабет: наддаване на тегло, увреждане на нервите (невропатия), повишен риск от загуба на зрение, умора, затруднено дишане, сухота в устата, кожни проблеми
  • Надбъбречна умора: умора, мускулни болки и спазми, тревожност и депресия, проблеми със съня, отслабена памет, репродуктивни проблеми

Рискови фактори и причини

Хормоналните дисбаланси биват причинени от комбинация от фактори като начин на хранене, заболявания, генетична предразположеност, повишени нива на стрес и излагане на токсини. Някои от основните причини, допринасящи за хормонален дисбаланс включват:

  • Хранителни алергии и проблеми с храносмилането:
  • Наднормено тегло / Затлъстяване
  • Възпаление
  • Генетична податливост
  • Токсичност (излагане на пестициди, токсини, вируси, цигари, алкохол и вредни химикали)
  • Високи нива на стрес и липса на сън и почивка

Как да балансираме хормоните по естествен начин?

Стъпка 1: Заменете въглехидратите с полезни мазнини

Храните с високо съдържание на мастни киселини с къса, средна и дълга верига са от ключово значение за поддържането на хормоните под контрол. Тези мазнини също поддържат нивата на възпаление ниски и засилват метаболизма. Здравословните мазнини имат обратен ефект на рафинираните въглехидрати, които водят до възпаление и могат да се объркат с баланса на хормоните.

Примери за такива източници на противовъзпалителни, здравословни мазнини са: кокосово масло, авокадо, био масло и дива риба. Правилото е следното: избягвайте храни с високо съдържание на омега-6 мазнини (шафран масло, слънчоглед, царевица, рапица, соя и фъстъци) и ги заместете с богати източници на естествени омега-3 (дива риба, ленено семе, семена от чиа, орехи и био животински продукти). Съществува вид омега-6 мазнини, който е полезен, нарича се гама-линолова киселина (GLA) и може да се приема под формата на добавка.

Стъпка 2: Използвайте билки адаптогени

Билките адаптогени са уникален клас лечебни растения, които насърчават хормоналния баланс и защитават организма от заболявания, включително такива, които са причинени от стрес. Различни адапотогени, като ашваганда, корен от мака, лечебни гъби, родиола и свещен босилек, могат да:

  • Подобрят функцията на щитовидната жлеза
  • Понижат холестерола естествено
  • Намалят тревожността и депресията
  • Намалят дегенерацията на мозъчните клетки
  • Стабилизират нивата на кръвната захар и инсулина
  • Засилят функциите на надбъбречните жлези

Стъпка 3: Овладейте емоционалния дисбаланс

Според традиционната китайска медицина, негативните емоции оказват пряко влияние върху здравето на човека и промяната в начина на живот може да помогне за предотвратяване на здравословни състояния, свързани с хормонални дисбаланси.

Практикуването на медитация или лечебна молитва може да бъде изключително полезно, както и упражненията за дълбоко дишане, йога, прекарване на време сред природата и физически упражнения. Терапиите на традиционната китайска медицина като акупунктура и масаж също могат да помогнат за подобряване на хормоналния баланс, стреса и подобряване на циркулацията на кръвта.

Стъпка 4: Използвайте етерични масла

За да балансирате хормоните си по естествен път, важно е да елиминирате токсините в тялото си, като избягвате конвенционалните продукти за грижа за тялото, които са произведени с потенциално вредни химикали, включително DEA, парабени, пропилен гликол и натриев лаурил сулфат. По-добра алтернатива е използването на натурални продукти, приготвени със съставки като етерични масла, кокосово масло, масло от ший и рициново масло.

Масло то градински чай: помага за балансиране на нивата на естроген, защото съдържа естествени фитоестрогени. Може да се използва за регулиране на менструалния цикъл, за облекчаване на симптомите на ПМС, за лечение на безплодие и дори за намаляване на шансовете за рак на матката и яйчниците. Освен това служи като естествено лекарство за емоционални дисбаланси, като депресия и тревожност. Прибавете 3-5 капки градински чай в топла вана или сложете в дифузер или най-обикновен изпарител като смесите с вода, за да помогнете за балансиране на нивата на хормоните и да облекчите стреса. За облекчаване на спазми и болка, масажирайте 5 капки градински чай и 5 капки кокосово масло върху проблемната област.

Масло от копър: проблемите с червата причиняват автоимунни реакции, включително нарушения на щитовидната жлеза. Използвайте етерично масло от копър, за да отпуснете тялото си, да подобрите храносмилането и здравето на червата, да засилите метаболизма си и да намалите възпалението. Можете да втриете 2 капки масло от копър върху стомаха си или да добавите 1-2 капки към чаша топла вода или чай, за да го приемате вътрешно.

Лавандулово масло: насърчава емоционалния баланс, спомага за лечение на тревожност, депресия, настроение и стрес. Може да се използва и за насърчаване на спокоен сън, което ще балансира и нивата на хормоните. Може да го използвате в дифузер или обикновен изпарител, в топла вана или да го нанесете локално върху слепоочията, гърба, врата или китките.

Масло от сандалово дърво: действа като повишава либидото, намалява стреса, насърчава релаксацията, повишава умствената яснота. Мощният аромат предизвиква спокойни чувства и води до цялостно намаляване на стреса. Вдишвайте сандаловото дърво директно от бутилката, дифузирайте го у дома или нанесете 2-3 капки върху китките и стъпалата на краката.

Масло от мащерка: подобрява производството на прогестерон, което помага за лечение или облекчаване на здравословни проблеми като безплодие, поликистозни яйчници, менопауза, депресия, фиброиди, косопад и безсъние. Добавете 2 капки масло от мащерка в топла вана или втрийте 2-3 капки със същото количество кокосово масло върху кожата на корема.

Стъпка 5: Хранителни добавки

Понякога е необходимо да се приемат хранителни добавки, за да се запълнят нуждите от хранителни вещества.

Масло от вечерна иглика: съдържа омега мастни киселини (LA и GLA), които поддържат цялостната хормонална функция. Маслото от вечерна иглика може да помогне за облекчаване на предменструалния симптом. Освен това помага да се създаде здравословна среда за зачеване.

Витамин D: действа почти като хормон в тялото и има важна роля за поддържане на ниски нива на възпаление. Слънцето наистина е най-добрият начин за оптимизиране на нивата на витамин D, защото кожата го образува самостоятелно, когато е изложена на пряка слънчева светлина.

Костен бульон: успокоява храносмилателната система и снабдява тялото с хранителни вещества, които могат лесно да се абсорбират. Съдържа лечебни съединения като колаген, пролин, глицин и глутамин, които въздействат положително върху цялостното здраве.

Пробиотици: Пробиотиците спомагат за червното здраве, което от своя страна може да балансира хормоните. Когато неразградените хранителни частици, като глутен например, изтичат през червата ви в кръвообращението, това причинява възпаление, причиняващо заболяване, което засяга цялото тяло – особено жлези като щитовидната жлеза, която е много податлива на възпаление. Повечето хора с пропускливи черва имат недостиг на пробиотици в червата си. Пробиотиците са полезни бактерии, които всъщност могат да подобрят производството и регулирането на ключови хормони като инсулин, грелин и лептин.

Стъпка 6: Бъдете внимателни с медикаментите

Някои лекарства имат странични ефекти, които могат да нарушат хормоналния баланс. Такива медикаменти обикновено съдържат кортикостероиди, стимуланти, статини, допаминови агонисти, рексиноиди и глюкокортикоиди. Бъдете внимателни и обсъдете страничните ефекти с вашия лекар и потърсете информация за естествени алтернативи, когато е възможно.

Противозачатъчните хапчета действат като повишават естрогена до опасно високи нива, което може да причини усложнения. Проучванията показват, че рисковете за здравето от дългосрочно приемане на противозачатъчни хапчета, включват:

  • Повишен риск от маточно кървене, кръвосъсирване, инфаркт и инсулт
  • Мигрена
  • Повишено кръвно налягане
  • Покачване на тегло
  • Болки в гърба
  • Промени в настроението
  • Гадене
  • Доброкачествени чернодробни тумори
  • Чувствителност в гърдите

Стъпка 7: Достатъчно сън

Сънят помага за поддържане на баланса на хормоните на стреса, изпълва с енергия и позволява на тялото да се възстанови правилно. Прекомерният стрес и лошият сън са свързани с по-високи нива на кортизол, понижен имунитет, проблеми с продуктивността и по-висока податливост на тревожност, наддаване на тегло и депресия. За да увеличите максимално функцията на хормоните, в идеалния случай се опитайте да сте си легнали до 22 ч. и придържайте редовен режим.

Как да проверите състоянието на хормоните си?

Ако имате притеснения относно хормоналното си здраве, можете да проверите нивата на хормоните си посредством: тест със слюнка, кръвен тест и тест с урина.

Внимание!

В някои случаи намесата на синтетично хормонално лечение не може да се избегне. За хора с диагностицирани хормонални нарушения – включително диабет тип 1 или тип 2, проблем със щитовидните хормони, надбъбречна недостатъчност, болест на Адисон, болест на Грейвс и синдром на Кушинг, е изключително важно да се обсъди с лекуващия лекар дали може да се преустанови употребата на лекарства. Тъй като хормоналните дисбаланси варират толкова силно по отношение на тежестта на симптомите, винаги следете как се чувствате, направете си изследвания и преценете как реагирате на различни лечения.

Източник: www.zdravei.org

Сподели статията:

Share on facebook
Facebook
Share on pinterest
Pinterest
Share on linkedin
LinkedIn

Вашият коментар

Съдържание на статията

Получавай най-новите статии и безплатни тренировки от нас.

Този сайт използва "бисквитки", за да подобри предлаганите услуги.